Saturday 23 June 2012

Cinta Hatiku : Bab 4

Kedengaran suara memberi salam di luar rumahnya . Suaranya kedengaran seperti seorang lelaki .
"
Waalaikummussalam. Masuklah."balas Shazani .
Dia terkejut apabila mendapati Zahirul dipintu . Zahirul melangkah masuk kerumahnya setelah mendapat keizinan.
'
Apa yang dia ni buat kat rumah aku'dia trtanya tanya didalam hati.
"
Knapa awak datang sini ya?"tanya Shazani. Ingin tahu.
"
Saje. Lgipun, semalam masa kita jumpa , saya dapat rasakan satu perasaan yang saya tak tahu apa maknanya yang tersirat..."jawab Zahirul tenang dan yakin.
Shazani terdiam. 'Ya Allah, dia pun rasakan sama seperti aku smalam.'desis hatinya.
"
Haih Nani, borak tak nak ajak ibu pun,"sapa ibunya lembut.
"
Ibu!"dia terkejut kerana ibunya tiba2 muncul di ruang tamu.
"
Zahirul, lamanya mak cik tak jumpa kamu. Tak silap mak cik kamu ni sebaya dengan Shazani ya? Anak Maimunah isteri ketua kampung itu kan ?"tanya ibunya dengan ramah dan lembut.
"
Mak Cik Imah rupanya. Ingatkan siapa. Ye mak cik, saya anak Maimunah isteri ketua kampung. Memang saya sebaya dengan Shazani. Kami belajar dikolej yang sama aje. Tpi saya dan shazani saling tak kenal antara satu sama lain walaupun kami belajar dikolej dan bidang yang sama."jawabnya panjang lebar.
'
Biar betul mamat sorang ni. Kalau ye pun tak payahlah bagitahu yang kite ni satu kelas dekat kolej.'marah hatinya kepada jejaka yang bernama Zahirul Zaid.
Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Dia menjawab panggilan itu dan berbual dengan suara serta panggilan yang mesra di luar rumah. Hati Shazani seperti terluka tak tahu apa sebabnya. dia hairan. Kelihatan Zahirul masuk kembali ke dalam rumah. Cepat-cepat dia duduk semula di kerusinya.
"
Errm .. Awak, saya nak kena balik ni. Ada hal sikit. Assalammualaikum."
"
Waalaikummussalam."jawabnya.

                                                             *************************

Cuti semesternya hampir habis. Shazani mengemas barang-barangnya ke dalam beg pakaian besarnya. 'Cepat pula rasanya. Ni mesti sebab mamat kerek tuhh!' keluh hatinya. Selepas habis mengemas, dia memasukkan beg itu kedalam but kereta lantas naik ke atas untuk menyalami ibunya. "Anak ibu jangan buat benda pelik-pelik tau dekat kolej nanti."katanya ibunya dengan sebak sebab akan berpisah dengan anak kesayangannya. Kelihatan mutiara jernih mengalir laju dari mata terus ke pipi ibunya.
"
Ibu, jangan nangis-nangis macam ni. Nanti Nani baliklah ye bila cuti lagi."katanya sambil memeluk erat ibunya yang masih sebak. Ibu Shazani menghantar anaknya ke kereta . Ketika kereta hendak meninggaalkan halaman rumahnya, dia menghadiahkn ibunya 'flying kiss' dan melambai ke arah ibunya.

Selepas 30 minnit di dalam kereta , akhirnya mereka tiba di stesen bas Simpang Empat. Dia menyalami ayahnya dan mengucapkan selamat tinggal kepada ayahnya.

                                                                  *******************

"Wei
Nani ! Tunggulah aku !"jerit Mia dari belakang. Shazani menghentikan langkahnya dan menunggu rakan baiknya sampai di sebelahnya.
"
Kalau ye pun kau nak jalan dengan aku, janganlah melalak macam orang gila."tegur Shazani kepada Mia.
Mia
hanya tersengih kepadanya.
Tiba-tiba, Shazani terlanggar seseorang dihadapannya ketika sibuk memberi ceramah kepada Miasarah.
"
Woi ! Kau ni buta ke hah ?!"tempik lelaki yang dilanggarnya tadi.
"
Minta maaf, sorry, saya tak sengaja."dia bangun dengan bantuan Mia.
"
Awak ni ..................................

Bersambung di bab 5

No comments:

Post a Comment